Kuopio ja Tahko uusin silmin
Kyllä aika on ihmeellinen. Ja ihmiset sen ajan sisällä vielä ihmeellisempiä. Ja kun oikeat ihmiset kohtaavat oikeaan aikaan, se se vasta ihmeellistä onkin. Tämä on tarina keväältä 2025 ja Huhun tavasta tehdä vaikuttajamarkkinointia yhdessä Kuopion ja Tahkon alueen kanssa.
Savolainen jääkiekkoseura KalPa sai kaudelle 2024–2025 amerikkalaista vahvistusta, kun keskushyökkääjä Patrick Curry liittyi joukkueeseen. Mukana Las Vegasista Kuopioon saapui myös hänen puolisonsa, sosiaalisen median sisällöntuottaja Bailey Burch. Tapasimme Patrickin ja Baileyn pian Suomeen saapumisensa jälkeen KalPan pelaajakuvausten yhteydessä – ja kun keskustelu siirtyi nopeasti sosiaalisen median trendeihin ja vaikuttajamarkkinointiin, huomasimme kuinka paljon meillä onkaan yhteistä.
Vaikuttajamarkkinointi muuttuu – ja me sen mukana
Nykypäivän vaikuttajamarkkinointi korostaa aitoutta, dataohjautuvuutta ja yhteisöllisyyttä. Mikro- ja nanovaikuttajat ovat brändien suosiossa tiiviiden ja sitoutuneiden yleisöjensä ansiosta, ja lyhytvideot esimerkiksi TikTok ja Reels -alustoilla hallitsevat sisältöä. Vaikuttajien omat brändit ja syvemmät kumppanuudet yleistyvät, samalla kun tekoäly tehostaa trendien ennustamista ja ROI:n mittaamista. Kuluttajat arvostavat arvopohjaista ja vastuullista markkinointia, ja täydellisyyteen hiottu sisältö väistyy rennomman, kulissien taakse kurkistavan materiaalin tieltä.
Kansainvälinen näkökulma Kuopion ja Tahkon markkinointiin
Huhu Digital on jo vuosia tehnyt yhteistyötä Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n ja Ahooy Creativen kanssa alueen matkailumarkkinoinnin parissa. Ehdotimme Baileylle ideaa tuottaa sisältöä Kuopion ja Tahkon alueelle kansainvälisen matkailijan näkökulmasta, sillä ulkomaalaisen silmin kuvattu Suomi-kokemus tarjoaa raikasta ja aitoa sisältöä niin suomalaisille kuin kansainvälisille katsojille.
Projekti polkaistiin käyntiin yhteistyössä Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n ja KalPa Hockey Oy:n kanssa. Yhteistä ideointia seurasi suunnittelupalaveri, jonka myötä syntyi kaikkia osapuolia hyödyttävä vaikuttajaprojekti, jossa Bailey, Kuopio-Tahko Markkinointi Oy ja Huhu Digital yhdistivät voimansa – tuloksena saimme käyntiin sisältöprojektin, joka tuo Kuopiota ja Tahkoa näkyville uudella tavalla.
Vaikuttajamarkkinoinnin etuna on, että pääsemme markkinoinnissa mainontaa syvemmälle. Sen sijaan, että markkinoisimme aluetta perinteisin keinoin, annamme vaikuttajalle mahdollisuuden kertoa kokemuksistaan omasta näkökulmastaan. Baileyn luoma sisältö puhuttelee sekä Suomessa matkailua harkitsevia että Kuopiossa ja Tahkolla asuvia kansainvälisiä asukkaita. Englantia äidinkielenään puhuvana hän tuottaa sisältöä, joka tavoittaa laajemman yleisön ja puhuttelee kohderyhmää tehokkaasti.
Projektin seuraavat askeleet
Huhu Digital on koordinoinut projektia jo toista kuukautta, ja se on nyt edennyt toteutusvaiheeseen. Sisällöt ovat herättäneet kiinnostusta niin paikallisesti kuin Baileyn seuraajien keskuudessa Yhdysvalloissa. Projektin seuraava vaihe on tulosten dokumentointi ja raportointi uusien mahdollisten vaikuttajien ja yhteistyökumppaneiden käyttöön tulevaisuutta varten.
Vaikuttaminen on tarinankerrontaa ja ihmisten yhdistämistä. Kiitos kaikille projektin osapuolille – ja viva la vaikuttaminen!
Tiesitkö?