4 muistoa sisällöntuotannosta
Keväällä 2021 saimme työpöydillemme uuden asiakkuuden. Pohjois-Karjalaisen perheyrityksen, joka kertoo olleensa leivässä jo 1983 ja leipovansa elämyksiä. Käsityöläisyydestä, perinteistä, luonnon raaka-aineista ja elämyksellisyydestä rakentuva Porokylän Leipomo -brändi sai nyt sosiaalisen median kumppanikseen Huhun. Siitäpä sitten leipomaan elämyksiä – sosiaaliseen mediaan.
Me Porokylällä tiedämme, että taidon ohella leipä tehdään, kuten nautitaankin – tunteella. Oli kyseessä sitten perimässämme elävä korpikansan hulluus tai jääräpäisyys, emme suostu tyytymään tavanomaiseen. Siksi leivomme leipämme taikinajuurtamme rakkaudella palvellen ja pohjoiskarjalaista traditiota vaalien.
Taustoittaaksemme tekemistä piirun verran, Porokylän Leipomon sosiaalinen media projekteineen rakentuu Huhun ylläpito- ja sisältöspurtti-tuotteiden ympärille. Sisältöspurtti-projekti ottaa nimensä mukaisesti kantaa sisällöntuotantoon, meidän tapauksessa kuva tai video + teksti = sisältö -kokonaisuuteen, ylläpito taas sisältöjen jalkauttamiseen, mainontaan ja sen optimointiin, tuloksellisuuteen sekä raportointiin. Vastaavanlaisella paketilla Porokylän Leipomon sosiaalisen median tekemistä on nyt pyöritetty jo yli 3 vuotta.
Tänään muistellaan hieman vanhoja – Porokylän Leipomon sisältösuunnittelija ja copywriter Ida listasi muutamat jo lähes ikimuistoiset hetket Porokylän Leipomon sisältöspurttien parista. Nämä ovat niitä hetkiä, jolloin on ratkaistu ongelmia menemällä kuuhun asti ja opittu uutta mukavuusalueella ja sen ulkopuolella.
1. Pellosta pöytään
Eräänä kesänä tavoitteenamme oli tuottaa kuvituskuvaa viljan alkuperästä kertovaan somepostaukseen. Koska kaupunkilaiset sometekijät eivät tienneet mihin tarkalleen suunnata viljapellon toivossa, kartoitimme lähialueen viljapeltojen valikoimaa Google Mapsin satelliittitoiminnon avulla. Pelto löytyi, auto hurahti käyntiin ja pian kyyristeltiin jossakin Toivalan kupeessa, viljapalstan reunalla varoen tallaamasta arvokasta satoa. Erehdyksissä kuvasimme myös rehuviljaa ruokaviljan sijaan, mutta lopulta löysimme itsemme oikean pellon ääreltä.
2. Kuinka tehdä kesä talven keskelle?
Keväisin tuotamme usein sisältöjä sekä alku- että loppukesään. Kun sisältöjä kuvataan parhaimmillaan parin kuukauden päähän, saattaa Suomen vaihtelevat sääolosuhteet erota varsin suuresti kuvaushetken ja julkaisuhetken välillä. Kun asiakas pyytää kesäistä kuvaa, lumihanki taustalla ei toimi.
Miten keissi sitten ratkaistiin? Mikäli kesän vihreyttä ei ole saatavilla ulkona, sitä feikataan sisätiloihin. Värikkäillä taustoilla ja kesäisillä ruokarekvisiitoilla kesää voi tuoda feediin ilman ulkokuvausta. Samaiseen tilanteeseen voi myös valmistautua kuvaamaalla sisältöjä pankkiin hyvissä ajoin, vaikka jo seuraavan kesän sosiaalisen median tarpeita varten. Sama ohje pätee myös muihin vuodenaikoihin ja sesonkeihin.
3. Täydellisen uppomunan resepti
Joskus ollaan uuden äärellä, kuten reilu vuosi sitten, kun keksimme valmistaa uppomunan Purekaura-leivän täytteeksi. Tässä täytyy tietää etten ollut koskaan valmistanut uppomunaa. Googlesta kuitenkin oppii paljon asioita, kuten parhaat vinkit kyseisen annoksen valmistamiseen. Ja niinhän sitä sanotaan, että kokeilemalla oppii. Kokemuksen puutteesta huolimatta annos valmistui ja vielä tänäkin päivänä kehuskelen uppomunan valmistustaidoillani.
4. Community Managerin pulkkareissu
Jotta Porokylän Leipomon ydinviesti Leivomme elämyksiä jalkautuisi myös sosiaaliseen mediaan, on sisällön oltava elämyksellistä. Elämyksiä sosiaaliseen mediaan on tuotu piknikin, harrastusten ja muutamankin metsäretken myötä.
Mitä retkistä on opittu? Nauti. Pääosin istumatyötä tekevälle toimistotyöläiselle luontoon suuntautuvat kuvausreissut työaikana ovat harvinaista herkkua. Kun matkaan nappaa rekvisiittaleivät – huom, kuvataan ennen nauttimista – on kuvauspäivä varsinainen elämys. Kerran innostuttiin talvisen kuvauksen tohinassa hyppäämään pulkkaan ja laskemaan hyppyrimäkeä. Kuvamateriaalista on revitty riemua kerran jos toisenkin. Mutta kivaa oli.
– Ida Heiskanen, Community Manager
Ota yhteyttä ja kerromme lisää
Huhuilijoiden tavasta tuottaa sosiaalista mediaa