Kun Pierre toi viinin Kuopioon
Kuvittele laivastonsiniseen pikkutakkiin sonnustautunut herrasmies. Hän sulkee Citroën-merkkisen, turkoosin sinisessä maalipinnassa kimaltelevan pakun sivuoven ponnekkaasti kiinni. Klassikkoauton takatila notkuu Atlantin syleilyssä sijaitsevan viinimaan pirskahtelevia ja suussasulavia antimia sekä ilottelevia musiikkivempeleitä, jotka mies on harkitusti asetellut pinoihin pakun kattoa myöten. Kun ranskan kulinarismista innostunut herrasmies kampeaa itsensä syvälle pakun ratin taakse ja lempein ottein hurauttaa vanhan pakun käyntiin, voi seikkailun jo aistia ilmassa.
Mutta seikkailu on vasta alkamassa! Savolais-ranskalainen Pierre matkaa aina Ranskan viiniköynnösten varjosta sinne missä Puijon Torni kohoaa, Savon sydämeen. Aikeenaan Pierrellä on tarjoilla herkullisia hetkiä ja aistien tanssia Ranskan tapaan Kuopion matkustajasatamassa, Kuopio Wine Festivalissa kesällä 2024. Bon voyage Pierre!
Olimme saaneet kunnian toimia Kuopio Wine Festival -tapahtuman somepumppuna jo kahden tapahtumakesän ajan, joten kun syksyllä 2023 eteemme avautui tilaisuus päästä vaikuttamaan vuoden 2024 tapahtuman markkinoinnilliseen kokonaisuuteen, olimme sillä myyty. Kuopio Wine Festival 2024 on järjestyksessään jo 27. viinijuhla ja tänä kesänä se toi Kuopioon palan Ranskan taikaa.
Peeässän markkinointiosaston kanssa yhteistyössä luotu Kuopio Wine Festival -kampanjamarkkinointi pohjasi tänä vuonna vahvasti sosiaaliseen mediaan. Isolla pensselillä maalattu, Ranska-estetiikkaa henkivä kampanjailme pohjautui ajatukseen siitä kuinka Ranskan parhaat palat, rikas viinikulttuuri ja monipuolinen gastronomia, matkaa Eiffel-tornin juurelta Kuopion Tornin maisemiin. Ilmeeseen kietoutui ajatus vanhasta Citroën-klassikkopakusta, jonka takatila on täytetty hyvällä viinillä, maukkaalla ruoalla ja musiikilla. Kuvituksessa on hyödynnetty sarjakuvamaista tyyliä, jonka tavoitteena oli tuoda kepeyttä ja helposti lähestyttävyyttä koko kansan ruoka- ja viinifestariin Huhun rouhealla maustesekoituksella höystettynä.
Vahvasti tarinallisuuteen rakentuvan kampanjailmeen kuvamaailma rakentuu tapahtuman oikeiden elementtien ympärille. Markkinointimateriaaleissa on nähtävissä Kuopio Wine Festival 2024 -tapahtumassa herkuteltavia ruokia ja juomia, niin sanotusti oikeaa settiä mielikuvien maalailun sijaan. Kuvamaailmaa vahvistaa myös valmis kuvapankki, jota on kerrytetty parin viime vuoden tapahtumakuvauksissa.
Pientä pilkettä silmäkulmaan ja ilmeeseen tuo viinijuhlien tunnus, jossa yhdistyy viinilasi ja kukko eli viinikukko, joka on ranskalainen klassikkoruoka coq au vin. Kukko esiintyy myös Ranskan jalkapallomaajoukkueen symbolina sekä on tietenkin myös tuttu savolaisille perinneruokailijoille, kalakukkona. Perinteistä Ranskaa ilmeen symboliikassa nähdään Eiffel-tornin muodossa, joka kuvaa Pierren matkan alkupistettä Ranskassa.
Yhteistyö Huhun kanssa on kokonaisuudessaan ollut tosi sujuvaa. Huhun tiimin saa helposti kiinni, myös silloin kun on tarvetta niille klassisille pikaisille jutuille, ja pyyntöihin reagoidaan aina viivästyksettä. Huhu on todellakin onnistunut luomaan sellaisen ilmeen, mitä ollaan Kuopio Wine Festival 2024 -tapahtumalle visioitu.
– Henriikka Hiltunen, Ravintolapäällikkö
Mutta mikä onkaan päähenkilö Pierren tarina? Inspiraatio Kuopio Wine Festival 2024 -ilmeessä seikkailevaan ja matkaa tekevään kulinaristiin saattoi löytyä lähempää kuin uskotkaan. Kauppakadun toimiston seinien sisällä herrasmies Pierre sai lisänimen Pelkonen, kun Huhun yhteyksien mahdollistaja ja Community Manager Teemu Pelkonen nakkasi niskaan laivastonsinisen pikkutakin ja otti harppauksen mallimaailmaan toimiessaan sisältökuvausten virallisena mannekiininä. Parempaa Pierreä saakin hakea, sillä Teemun rakkaus gastronomiaa ja hyvää viiniä kohtaan yhdistyy tapahtuman ytimeen kuin nenä päähän.
Ensi vuoteen ja uuteen viinimaahan! Au revoir!
Ota yhteyttä ja kerromme lisää
Huhuilijoiden tavasta tuottaa sosiaalista mediaa